Kemahiran Belajar: Ulasan Ketua Nazir Sekolah

KEMAHIRAN BELAJAR:

MENGAPA DAN BAGAIMANA

KEMAHIRAN BELAJAR PERLU DISAMPAIKAN

KEPADA PELAJAR SEKOLAH

Oleh:

HAJI ALIMUDDIN BIN HAJI MOHD. DOM

KETUA NAZIR SEKOLAH

Disediakan untuk:

Mesyuarat Penyelarasan Pelaksanaan

Program PPSMI Tahun 2006,

Untuk Pengetua Sekolah Menengah Negeri Sabah,

29.11.2005 di Hotel Tang Dynasty, Kota Kinabalu,

30.11.2005 di Beringgis Beach Resort, Papar dan,

1.12.2005 di Hotel Belmont, Marco Polo, Tawau, Sabah.

“Untill recently, most people placed their illnesses entirely in the hand of doctors. The patient was viewed as a passive participant in the healing process. Today many people see that they play an active role in keeping themselves healthy. Norman Cousins best-seller, ‘Anatomy of an Illness” have demonstrated that patients can do much to heal themselves.

A similar principle applies to the learning process. Traditionally, the teacher has been regarded as the most important element of instruction. But the teacher cannot learn for the student Learning occurs inside the student’s head, not the teacher’s. The student must use appropriate skill for learning-study skills-or learning will not occur.”

“Tools for learning:

A Guide to Teacher Study Skills”, Gall, M.D. and Gall, J.P., ASCD Pub., 1990.

PENDAHULUAN

Jemaah Nazir Sekolah semasa membuat pemantauan dan pemeriksaan terhadap guru-guru di bilik-bilik darjah bukan sahaja menilai aspek pengajaran tetapi juga memerhatikan pembelajaran pelajar semasa guru mengajar. Kadang-kadang berlaku keadaan berat sebelah di mana guru-guru melaksanakan pengajaran mereka dengan bersungguh-sungguh dan penuh semangat tetapi dalam masa yang sama pembelajaran pelajar adalah sebaliknya. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan pelajar-pelajar tidak mempunyai kemahiran belajar yang tinggi serta seimbang dengan pengajaran guru.

Oleh itu, kertas ringkas ini adalah untuk memberi sedikit panduan tentang kemahiran belajar. Antara aspek yang dibincangkan ialah:

1. Kemahiran Pengurusan Kendiri

2. Kemahiran Mendengar, Participating dan Mengambil Nota

3. Kemahiran Membaca

Kami percaya sekiranya pihak pengurusan sekolah mengambil inisiatif untuk memberikan kemahiran-kemahiran ini kepada pelajar mereka maka usaha untuk menjadikan semua sekolah di negara kita sebagai pusat kecemerlangan akan tercapai. Guru-guru akan lebih mudah dan selesa dalam menyampaikan pengajaran sekiranya pelajar-pelajar mereka telah bersedia dan tahu apa yang perlu dilakukan.

KEMAHIRAN PENGURUSAN KENDIRI

Terma pengurusan kendiri atau self-management dirujuk kepada kemahiran pelajar untuk monitor, reward dan direct tingkah laku belajar mereka. membolehkan mereka menjadi pelajar yang bebas untuk belajar dan tidak bergantung kepada arahan orang lain untuk rnemahaminya. Untuk memberi panduan kepada pelajar-petajar maka guru hendaklah memahami keperluan sekolah dan rumah supaya mereka boleh mengimbangi aktiviti harian pelajar tersebut. Di sekolah pelajar-pelajar dikawal oleh guru dan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan, iaitu:

1. Aktiviti yang Terbatas

Bercakap, mendengar dan bergerak serta perbuatan lain akan dikawal oleh orang dewasa. Mereka selalunya meminta kebenaran guru untuk melakukan sesuatu dan sekiranya engkar akan diberi hukuman. Pergerakan mereka adalah terbatas mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.

2. Kekangan Masa

Pelajar menghadiri sekolah lima hari seminggu dan 190 hari setahun. Mereka terikat dengan masa untuk menyiapkan tugas, kerja rumah, peperiksaan dan menjalankan aktiviti kokurikulum yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah.

3. Cara Belajar yang Bebas

Di peringkat sekolah rendah pelajar-pelajar banyak bergantung kepada guru untuk belajar tetapi apabila sampai ke sekolah menengah, cara mereka belajar adalah ditentukan oleh cara mereka sendiri.

4. Persaingan dan Penilaian

Sekolah meletakkan pelajar dalam situasi persaingan. Mereka digalakkan berlumba-lumba untuk mencapai tempat yang terbaik dalam ujian dan peperiksaan termasuk aktiviti-aktiviti sekolah yang lain.

5. Tindak Batas Sosial

Interaksi sosial di sekolah sangat kompleks. Pola perlakuan sering berubah-ubah di mana ada ketikanya berlaku persaingan, ingin berkawan, mengikut klik atau kumpulan. Kadang-kadang suasana di bilik darjah boleh mengganggu mereka kerana interaksi sosial ini adalah penting kepada pelajar tetapi bukan menjadi agenda penting bagi guru atau tidak diberi perhatian secara serius.

Sementara itu, di luar kawasan sekolah atau di rumah keadaan dan keperluan adalah berlainan, iaitu:

1. Rutin Harian Di Rumah

Mereka diharapkan oleh ibu bapa untuk membantu tugas-tugas rumah seperti memasak, mengemas, menjaga adik, mencuci atau mernbersihkan kawasan rumah.

2. Masalah Keluarga

Masalah perpisahan, perceraian, sakit kuat, ibu tunggal dan lain-lain masalah keluarga turut mempengaruhi jiwa dan tingkah laku pelajar pelajar.

3. Bekerja

Terdapat juga pelajar-pelajar yang membuat kerja sambilan bertujuaan untuk mendapat wang tambahan. Suasana ini sudah tentu menjejaskan pembelajaran pelajar.

4. Hiburan

Masa pelajar-pelajar boleh terganggu kerana menonton televisyen, permainan video, muzik, filem dan bergaul dengan rakan-rakan tanpa mengira masa dan tempat.

Sekiranya kita membandingkan kedua-dua keadaan di sekolah dan luar sekolah maka didapati pelajar menghadapi suasana yang berbeza dan kadang-kadang mereka menghadapi dilema atau keliru untuk memilih keadaan yang sepatutnya mereka ikuti dan lakukan. Adalah menjadi tugas guru dan kaunselor untuk membantu pelajar membuat pilihan yang sesuai dengan diri mereka supaya pembelajaran mereka dapat diteruskan dengan baik.

Untuk meningkatkan keupayaan pelajar bagi menghadapi pembelajaran, guru boleh memberikan beberapa panduan dan pengetahuan kepada mereka supaya dapat membuat persediaan melalui perkara berikut:

1. Menyediakan Peralatan Belajar

Antara panduan tersebut ialah kaedah menyusun bahan pembelajaran seperti alat tulis, bahan edaran, nota, assignment dan sebagainya. Bahan-bahan ini perlu disimpan dengan baik dan mestilah boleh didapatkan semula dengan segera jika diperlukan. Oleh itu, guru perlu mengajar pelajar untuk menyediakan fail, folder dan tempat simpanannya dengan cara bersistem.

2. Pengurusan Masa

Pengurusan masa sangat penting kepada pelajar. Masa yang ada selama 24 jam sehari mesti boleh dibahagikan dengan baik mengikut aktiviti yang telah ditetapkan. Mereka mestilah dapat menyiapkan kerja-kerja rumah, mengulang kaji, membuat rujukan, berbincang, menghadiri kelas tambahan dan lain-lain aktiviti mengikut jadual yang telah ditetapkan. Di samping itu, mereka juga perlu boleh membahagikan masa untuk berkawan, bermain, berehat dan sebagainya.

3. Pilihan Kerjaya Masa Depan

Pelajar perlu jelas melihat masa depan mereka termasuk cita-cita pekerjaan yang mereka ingini. Guru-guru boleh membantu pelajar memilih kerjaya melalui ujian-ujian dan maklumat tentang pekerjaan tersebut. Sekiranya pelajar tahu arah tuju masa depan, sudah tentu mereka akan berusaha untuk mencapainya melalui kerja keras sama ada di bilik darjah atau di rumah.

4. Menepati Masa

Pelajar perlu sering diingatkan tentang pentingnya menepati masa. Mereka perlu datang lebih awal ke sekolah dan hadir sebelum bermulanya sesuatu aktiviti. Mereka juga dikehendaki menyiapkan latihan kerja rumah mengikut masa yang ditetapkan dan membuat persediaan awal sebelum sesuatu ujian dan peperiksaan diadakan. Menepati masa boleh menjadikan pelajar bersahsiah unggul dan ianya juga merupakan persediaan sebelum pelajar memasuki dunia pekerjaan.

5. Mengurus Tekanan

Menguruskan tekanan atau stress perlu diajar kepada pelajar. Mereka hendaklah di supaya sentiasa berfikiran terbuka dan mengawal emosi. Maklumat pemakanan yang seimbang perlu kepada mereka kerana fizikal mereka yang sedang membesar. Sementara itu tidur yang cukup dan melakukan riadah perlu kepada pelajar bagi menjadikan diri mereka sihat, ceria dan bertenaga.

6. Galakkan Perbincangan

Guru mesti menjadikan dirinya sebagai tempat mendapatkan maklumat atau tempat rujukan pelajar-pelajar. Galakkan mengadakan perbincangan dan wujudkan kumpulan-kumpulan belajar. Pelajar-pelajar perlu disediakan ruangan untuk bertukar-tukar fikiran dan guru boleh menjadi fasilitator.

KEMAHIRAN MENDENGAR, PARTICIPATING DAN MENGAMBIL NOTA

1. KEMAHIRAN MENDENGAR

Kebanyakan orang sama ada tua atau muda menggunakan lebih banyak masa untuk mendengar daripada rnembaca, bercakap dan menulis. Pendengar yang berkesan melibatkan lebih daripada mendengar percakapan sahaja. Ianya mestilah melibatkan pemprosesan yang aktif seperti menghayati, memahami dan menilai apa yang diperkatakan. Di dalam bilik darjah, bertutur merupakan salah satu kaedah penting pengajaran guru. Oleh itu, pelajar-pelajar mestilah didedahkan dengan kemahiran mendengar.

Walaupun pelajar boleh mendengar dengan baik tetapi mereka akan mudah lupa. Mengikut beberapa kajian, didapati pelajar akan lupa separuh daripada maklumat yang diterima selepas 55 minit dan selepas seminggu sebanyak 17% sahaja yang dapat diingati. Oleh itu, masalah tersebut boleh diatasi dengan meminta pelajar membuat catatan atau mengambil nota.

Kaedah mengambil nota yang baik akan membolehkan pelajar mengingat fakta atau maklumat dalam jangka masa yang panjang.

Kemahiran mendengar yang baik mesti didahului dengan sikap yang baik dan positif. Pelajar mesti mempunyai sikap yang positif terhadap pengajaran guru seperti datang lebih awal ke kelas, mencari tempat duduk yang strategik, membuat persediaan awal dengan membaca perkara berkaitan tajuk serta isi kandungan dan menyediakan alat tulis serta buku nota untuk membuat catatan.

2. KEMAHIRAN PARTICIPATING

Kemahiran participating atau mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti pembelajaran seterusnya ada kaitan dengan usaha ke arah membina sahsiah pelajar yang berani dan ingin mencuba. Ini menjadikan mereka tidak gentar atau tidak takut untuk bertanya, memberi pendapat atau pandangan mengenal sesuatu perkara, walaupun bertentangan dengan pandangan orang lain. Pelajar yang aktif ini akan menjadi bebas laku, sentiasa ingin tahu, ingin mencuba dan tidak takut kepada kegagalan. lnilah jiwa pelajar yang ingin kita bangunkan sesuai dengan usaha kerajaan untuk menjadikan negara kita sebagai negara maju.

Kemahiran participating yang menggalakkan pelajar bertanya dan menjawab soalan guru akan membolehkan mereka memeriksa dan menilai sejauh mana mereka memahami isi pengajaran yang diajar. Ini juga ada kaitan kepada persediaan menghadapi ujian atau peperiksaan yang akan ditempuhi. Walau bagaimanapun, ramai pelajar tidak mengambil peluang ini di mana mereka sering merasa malu atau takut. Di sinilah peranan guru untuk memastikan semua pelajar dalam kelasnya memiliki kemahiran participating ini.

3. KEMAHIRAN MENGAMBIL NOTA

Dalam memberikan kemahiran mengambil nota, guru hendaklah memastikan pelajar tidak mengambil nota dalam setiap perkara yang dicakapkan. Yang penting, adakah maklumat itu merupakan fakta dan diperlukan pada masa hadapan. Dalam hal ini, pelajar mestilah boleh membezakan maklumat yang penting dan tidak penting. Mereka mestilah menentukan sama ada mereka telah mengetahui maklumat itu atau merupakan maklumat yang baru.

Guru juga mesti menggalakan pelajar mengambil nota dalam perbincangan-perbincangan formal dan dalam masa yang sama menjadikan kebiasaan kepada mereka untuk menyoal dan memberi pendapat. Selain daripada itu, pada peringkat awal dalam usaha menggalakkan pelajar menggunakan teknik mengambil nota, guru hendaklah memberikan tanda atau cues yang menunjukkan pelajar perlu mencatatkan nota mereka seperti mengeraskan suara atau mengulang semula pertuturannya.

Bagi mengelakkan pelajar menulis nota terlalu panjang, guru hendak menggalakkan pelajar menggunakan perkataan mereka sendiri, bentuk simbol, grafik atau peta minda (mind mapping). Bagi mengelakkan terlalu banyak simbol yang mengelirukan, dicadangkan pelajar membiasakan menulis kata kunci atau glossary di bahagian hadapan nota supaya memudahkan mereka mengingati makna simbol-simbol tersebut.

Guru juga perlu menggalakkan pelajar menggunakan pen dan bukan pensel dalam menulis nota. Ini untuk memastikan nota tersebut dapat digunakan dalam jangka masa yang panjang. Nota juga hendak ditulis pada sebelah muka sahaja kerana muka sebelah lagi pada buku dibiarkan kosong untuk memudahkan pelajar membuat catatan baru, menambah fakta atau digunakan semasa membuat ulang kaji.

Di samping itu, guru juga boleh mengingatkan pelajar bahawa kebiasaannya pada waktu terakhir guru mengajar adalah masa yang penting dalam sesuatu pengajaran dan perlu berikan perhatian. Ini disebabkan guru akan membuat kesimpulan, rumusan atau menyenaraikan kembali isi pengajarannya daripada awal hinggalah ke penghujung pengajarannya. Inilah masanya pelajar perlu membuat penumpuan dan mencatatkan fakta-fakta yang disimpulkan oleh guru.

Bagi tujuan kemudahan memfail atau menyimpan nota (walaupun tidak begitu penting) tetapi pelajar perlulah diingatkan supaya menulis nama mata pelajaran, tarikh, masa dan nama guru pada bahagian atas nota mereka. Ini untuk memudahkan pelajar mendapatkan kembali nota tersebut walaupun telah berlalu sekian lama dan dalam masa yang sama mendidik pelajar supaya kerja-kerja mereka sentiasa kemas dan bersistem.

Dalam penyediaan nota yang balk, ada pendapat yang menggalakkan pelajar menggunakan the Cornell method. Kaedah Cornell ini ialah dengan menggunakan kertas saiz A4 atau A5 di mana kertas tersebut dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian kanan untuk mencatatkan nota sementara di sebelah kiri dibiarkan kosong yang bertujuan untuk catatan tambahan semasa membuat ulang kaji nanti. Kaedah ini didapati sangat berkesan terutama kepada mereka yang mempunyai pencapaian sederhana kerana pelajar masih boleh mencatatkan fakta tambahan atau ulangan dalam nota yang sama pada bila-bila masa.

Kemahiran mendengar, participation dan mengambil nota ini perlu disampaikan kepada pelajar secara terancang. Pihak pengurusan sekolah perlu menekankan aspek ini dalam program perkembangan staf, aktiviti kokurikulum dan jadikan sebagai sebahagian kemahiran yang merentasi kurikulum. Guru-guru dan kaunselor perlu dilatih dan galakkan mereka menterjemahkan kemahiran tersebut dalam tugas harlan mereka supaya ia menjadi sebahagian daripada budaya sekolah berkenaan.

KEMAHIRAN MEMBACA

Tujuan utama guru menyampaikan kemahiran membaca kepada pelajar sejak di prasekolah ialah untuk membolehkan mereka membaca dengan baik. Kemahiran mi melibatkan proses decoding iaitu membolehkan pelajar menggunakan pelbagai teknik bacaan seperti membaca secara kuat, membaca senyap, menjawab soalan dan menyiapkan latihan bertulis berpandukan teks yang dibaca.

Dalam kemahiran membaca ini, banyak kemahiran-kemahiran lain yang akan turut terlibat sekiranya dilaksanakan dengan baik seperti kemahiran participation, bertutur, mendengar, menulis dan kemahiran pengurusan kendiri. Bagi guru yang berpengalaman, mereka akan memberikan perhatian khusus kepada kemahiran ini dan memastikan pelajar-pelajar mereka menguasainya kerana ia memberi kesan kepada pembelajaran pelajar pada masa yang akan datang.

1. Memahami Isi Kandungan

Kemahiran membaca ini agak kompleks kerana turut melibatkan kemahiran comprehension atau memahami apa yang dibaca secara menyeluruh. Persoalan yang selalu ditanya ialah bagaimana pelajar boleh mendapatkan ilmu dan pengetahuan kepada pembacaan dan bagaimanakah ia dicerakinkan atau bagaimanakah pelajar menyenaraikan pemahaman apa yang dibacanya dengan fakta-fakta yang diajar oleh guru.

2. Struktur Buku Teks

Sesungguhnya setiap buku teks mempunyai kelainan dari segi isi kandungan, tajuk, struktur penulisan dan stail penulisan. Misalnya buku Bahasa Melayu tidak sama dengan buku Matematik, buku Sejarah berlainan dengan buku Fizik dan begitulah dengan buku-buku mata pelajaran yang lain. Semua buku ini akan mencabar minda dan keupayaan pelajar untuk memahami isi kandungannya.

3. Memahami Fakta

Guru-guru juga perlu menyedari bahawa apa yang dibaca oleh pelajar daripada sehari ke sehari semakin sukar dan mencabar. Misalnya, semasa pelajar di sekolah rendah mereka perlu memahami fakta-fakta asas sahaja seperti nama, tarikh, tempat, peristiwa dan angka. Apabila masa berubah, mereka perlu meningkatkan pemahaman mereka kepada fakta saintifik, bahasa asing dan pengkomputeran. Kemudian lebih mendalam lagi, pelajar perlu tahu apakah maksud tersurat atau tersirat oleh pengarang, memberi pendapat kepada sesuatu isu atau membuat kesimpulan daripada hasil pembacaan mereka. Dengan kata lain, pelajar perlu mengetahui banyak perkara, mengingat fakta dan menulis kembali berpandukan soalan. Oleh itu, pelajar perlu digalakkan membuat rujukan melalui perpustakaan, Internet, akhbar, majalah dan dokumen-dokumen. Adalah menjadi tugas dan tanggungjawab guru untuk menyebarluaskan kemahiran-kemahiran mendapatkan maklumat baru itu kepada pelajar mereka.

Adalah dianggap tidak memadai jika guru memberikan kemahiran mernbaca ini dengan hanya melalui keadaan how to read tetapi tidak menekankan how to read to learn. Misalnya, semasa mengajar mata pelajaran Sejarah, guru meminta pelajar membaca buku teks daripada muka surat 122 hingga 156. Guru akan merasa puas dan berjaya mengajar apabila dapat menerangkan ayat terakhir daripada muka surat 156 itu. Sepatutnya guru hendak membuat lebih daripada itu dengan melatih pelajar mendapatkan fakta, memahami fakta dan mengingat semua fakta tersebut.

Dalam menyampaikan kemahiran membaca ini, guru hendaklah memulakan dengan melihat dahulu struktur penulisan buku teks seperti isi kandungan, prakata, tajuk, tajuk kecil, rujukan dan indeks. Kebiasaannya buku-buku teks telahpun ada struktur yang standard ini. Walau bagaimanapun, membaca buku antologi cerpen, puisi, novel atau folktales mungkin strukturnya agak berbeza.

Menggariskan atau highlighting isi penting merupakan satu lagi kaedah untuk mengingat. Tetapi perlu berhati-hati kerana yang ditandakan itu mestilah fakta penting. Ada beberapa panduan lain untuk mengingat fakta iaitu dengan menggunakan kaedah berikut:

a. Membuat Kesimpulan

Satu lagi kaedah yang digunakan ialah summarizing a reading passage dan ianya melibatkan proses kognitif. Tiga proses yang terlibat iaitu pertama, menentukan maklumat yang penting dalam teks, kedua mengenal pasti konsep umum yang bertahap tinggi dan tahap rendah dan ketiganya menulis kesimpulan. Kaedah ini kebiasaannya digunakan oleh pelajar kolej atau universiti tetapi tidak salah jika diperkenalkan kepada pelajar sekolah lebih awal.

b. Memantau Fakta Semasa Membaca

Monitoring comprehensive while reading merupakan satu kaedah lagi yang melibatkan bagaimana minda bekerja semasa membaca atau dikenali sebagai metacognition. lanya melibatkan dua kemahiran iaitu kebolehan mengenal pasti fakta semasa membaca dan keduanya kebolehan memilih fakta menggunakan strategi membetulkan kesilapan. Pembaca yang baik biasanya memahami bahan yang dibacanya. Sekiranya ia gagal mendapat fakta yang diperlukan maka mindanya akan bekerja untuk mencari kesilapan dan kesukaran di dalam teks serta berusaha untuk mencari jawapannya.

Teknik menyoal daripada teks akan dapat membantu pelajar menguasai kemahiran ini. Kebanyakan buku teks telah menyediakan soalan-soalan pada bahagian akhir sesuatu bab. Namun pelajar masih boleh menyediakan soalan sendiri secara dalaman melalui minda ketika sedang membaca.

c. Membaca Cepat

Pelajar juga perlu diajar kaedah membaca dengan cepat kerana dijangkakan pelajar yang baik akan membaca lebih banyak bahan dibandingkan pelajar lain. Purata pembacaan pelajar ialah antara 130 hingga 250 perkataan seminit. Sudah tentu pelajar yang boleh membaca lebih 500 patah perkataan seminit akan menjadi lebih baik.

Memperkenalkan kaedah SQ3R Reading Strategy kepada pelajar adalah satu langkah yang bijak. Kaedah ini melibatkan lima langkah iaitu; Survey (tajuk teks), Ask Question (menjadikan tajuk sebagai soalan), Read (membaca untuk menjawab soalan), Recite (menyediakan nota ringkas) dan Review (membaca semula nota, menyediakan soalan sendiri dan menjawabnya).

Selain itu, menggunakan kaedah Reciprocal Teaching Reading Strategy juga boleh diperkenalkan kepada pelajar. Kaedah ini dilaksanakan melalui empat aktiviti iaitu pertama menghasilkan soalan sendiri tentang isi teks berkenaan. Kedua ialah membuat kesimpulan daripada pembacaan, ketiga menerangkan maklumat daripada teks dan keempat menjangkakan apakah soalan lain yang boleh ditanya hasil daripada maklumat yang telah dibaca.

Pelajar-pelajar digalakkan menyediakan soalan-soalan tersebut daripada setiap pembacaan mereka sama ada teks yang pendek atau panjang dan membiasakan diri menjawab semula soalan soalan tersebut.

KESIMPULAN

Kemahiran-kemahiran yang dinyatakan tadi boleh disampaikan kepada pelajar melalui program dan aktiviti yang diatur oleh Pengetua atau Guru Besar. Libatkan semua guru supaya mak tersebut sampai kepada semua warga sekolah. Ramai pegawai-pegawai di Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah yang mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut dan dapatkan khidmat mereka kerana mereka akan sedia membantu.

Jemaah Nazir Sekolah berpendapat, proses pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan sekiranya guru-guru dapat menyampaikan ilmu dan pelajar-pelajar dapat menerimanya melalui kemahiran-kemahiran yang sedia ada dalam diri mereka. Menggunakan pelbagai kemahiran belajar akan menjadikan pendidikan lebih menarik dan merangsang pelajar mengejar ilmu pengetahuan secara optimum. Ini akan menjadikan sekolah-sekolah kita sebagai pusat kecemerlangan yang menyediakan pendidikan berkualiti kepada pelajar-pelajar.

RUJUKAN

Dunn, R. And K. Dunn, Teaching Students Through Their Individual Learning Styles, Reston Publishing, 1978.

Gall, M.D and Gall, J.P., Tools for Learning : A Guide to Teacher Study Skill, ASDC Pub. 1990.

Pauk, W. How to Study in College, Boston:Houghton Miffin, 1989.

Schmeck, R.R. Learning and Study Strategies, Academic Press, 1988.

Standley, K.E. How to Study, Palo Alto, Calif : Dale Seymour, 1987.

Nota Syarahan Kursus Inspection of School in the UK, Faculty of

Education, Christ Church University, Canterbury, UK, October 2005.

0 comments:

About this blog

Si camar putih cuba mendokumentasikan artikel-artikel penting, petikan kata, keratan akhbar & majalah, dan clip video yang didapati menarik untuk menjadi tatapan & renungan para pembaca khususnya untuk para pelajar, guru, ibubapa dan sesiapa yang berkenaan. Semua artikel, petikan kata, keratan akhbar & majalah yang terpilih akan dientrikan bersama sumber asalnya. Sumber asal adalah penting untuk mengikhtiraf sumbangan penulis / penerbit yang sebenarnya.