Nik Nur Madihah scored 19 1As and a 2A SPM 2008

Nik Nur Madihah of SMA Maahad Muhammadi Kota Baru, who scored 19 1As and a 2A, shows her fisherman father, Nik Mohd Kamal Husin, her results. - NST picture by ZAMAN HURI ISA


KOTA BARU: Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal is the top Sijil Pelajaran Malaysia scorer with 20 As.

The 18-year-old student of SM (Agama) Maahad Muhammadi Kota Baru obtained 19 1As and one 2A.

The eldest of four siblings, from Kampung Parang Puting near Pantai Sabak, said the three-day SKOR seminar, organised by Berita Harian which she attended last year, helped her a lot in answering questions on subjects such as Mathematics, Science and Bahasa Melayu.

"I did not miss any tuition classes and group studies which the school organised as I could not afford to take private tuition with my parents small income."

Her father is a fisherman and her mother is a cleaner.

Her results were announced by state Islamic Development, Education and Dakwah Committee chairman Mohd Amar Abdullah at the school yesterday.

Nik Nur Madihah said her father, Nik Mohd Kamal Husin, 42, and mother Mariani Omar, 40, had also encouraged her to do well.

"I plan to further my studies overseas so that I can help my parents and my siblings in the future."

Sumber: New Straits Times, Wednesday, March 25, 2009.

1 comments:

cikgunik March 25, 2009 at 6:59 PM  

Mencari Kecemerlangan Maahad Muhammadi Perempuan (MMP) melalui sebuah pengalaman.
http://cikgunik.blogspot.com/

Saya rasa teruja dengan kecemerlangan berganda yang telah dihasilkan oleh pelajar Maahad Muhammadi Perempuan. Memang hebatlah. Kejayaan Nik Madihah adalah yang menarik dan terbaik kerana ia berasal dari keluarga yang susah.Atas kehebatan itu maka saya rasa ingin berkongsi pengalaman saya mengajar di Maahad selama tujuh tahun 1976-2003. Saya mula mengajar sekali lah dengan cikgu Razali( papa li) dia masuk awal tahun dan saya masuk tengah tahun.

Pada tahun itu ( atau tahun sebelum, saya lupa dah) Mahaad telah mengejutkan semua dimana 3 pelajarnya dapat 10A1,peringkat Malaysia.di mana pada masa itu boleh ambil setakat 10 jah. Kemudian selang beberapa tahun Hafilah Musa pula muncul sebagai terbaik Malaysia dengan keputusan 11A1 (kalau tak silaplah).

Saya pernah juga terfikir dan berbincang dengan rakan-rakan guru yang lain. Macam mana pelajar maahad boleh jadi begitu cemerlang. Kalau nak kata gurunya terlatih dan pengalaman, rasanya tak berapa..sebab ramai yang pada masa itu tak ada diploma pendidikan, dan rata-rata cikgu yang mengajar di situ sekajap saja. Dua tiga tahun bertukar atau masuk kementerian. Guru sekolah lain berkursus setiap masa, kita pada masa itu nak jumpa kursus setahun pun payah. Rasa-rasanya mereka lebih hebat ilmu mengajar dan pengalaman kursus daripada kami.

Sambungan di
http://cikgunik.blogspot.com/

About this blog

Si camar putih cuba mendokumentasikan artikel-artikel penting, petikan kata, keratan akhbar & majalah, dan clip video yang didapati menarik untuk menjadi tatapan & renungan para pembaca khususnya untuk para pelajar, guru, ibubapa dan sesiapa yang berkenaan. Semua artikel, petikan kata, keratan akhbar & majalah yang terpilih akan dientrikan bersama sumber asalnya. Sumber asal adalah penting untuk mengikhtiraf sumbangan penulis / penerbit yang sebenarnya.